Kannanotto

Kainuun Vihreät ry:n hallitus 14.1.2009

Vain neljä kuukautta siitä, kun Valtioneuvosto nimesi Kajaanin seutukunta äkillisen rakennemuutoksen alueeksi, se kokoontuu päättämään samalla alueella sijaitsevan Pellon vankilan mahdollisesta sulkemisesta osana vankeinhoidon kehittämisohjelmaa. Sulkemispäätös lisäisi alueen työpaikkojen menetystä 140:llä ja olisi pahasti ristiriidassa tukipäätöksen kanssa.

Vankiluku laskenut jo kolmena perättäisenä vuonna. Avopainotteisen toiminnan laajentamisen tulee tapahtua hallitusti yhteiskunnan turvallisuutta vaarantamatta. Rikosseuraamusvirasto on perustellut esityksensä Pelson sulkemisesta mm. vankilan korjaustarpeilla. Pääministeri Vanhasen johtamalla hallituksella onkin ensi viikolla oiva mahdollisuus osoittaa hyvää esimerkkiä päättämällä Pelson vankilan toiminnan jatkamisesta ja vankilaan kohdistuvista investoinneista. Pääministerin suulla kun on toivottu panostamista korjausrakentamiseen maamme talouden elvyttämiseksi.