Kainuulainen vihreä poliitikko Silja Keränen on Vihreiden puoluekokouksessa valittu jatkamaan puoluevaltuuskunnan puheenjohtajana. Onnea Silja! Hän kirjoittaa valinnastaan Facebook-päivityksessään näin:

Minut valittiin juuri jatkamaan puoluevaltuuskunnan puheenjohtajana.

Olen äärimmäisen kiitollinen luottamuksesta. Koitan kaikin tavoin olla sen arvoinen. ?

Tiedättekö, minulla on unelma.

Minulla on unelma siitä, että me – me vihreät – teemme meidän kunnistamme, meidän hyvinvointialueistamme, meidän maastamme, meidän yhteisestä Euroopasta ja samalla myös maailmasta paikan, jossa ihmisillä, eläimillä ja luonnolla on hyvä olla.

Minulla on unelma siitä, että me olemme merkittävä yleispuolue, koko Suomen puolue.

Puolue, joka on johtava ilmasto-, ympäristö- ja luontopuolue. Puolue, joka näkee tieteen, koulutuksen, sivistyksen ja kulttuurin arvon aina ja puolustaa sitä tinkimättä.

Puolue, joka on feministinen ihmisoikeuspuolue, joka huolehtii jokaisesta ja näkee ihmisiin panostamisen kuluerän sijaan investointina. Puolue, joka huomioi talous- sekä ulko- ja turvallisuuspoliittiset realiteetit sekä pitää aina kiinni oikeusvaltioperiaatteesta.

Minulla on unelma siitä, että me olemme jonain päivänä maa- ja metsätalousministeripuolue, opetusministeripuolue, sosiaali- ja terveyspalveluministeripuolue, elinkeinoministeripuolue, valtionvarainministeripuolue. Ja myös pääministeripuolue.

Ei siksi, että valtaa pitäisi olla vallan takia.

Vaan siksi, että meillä on näihin tehtäviin oikeasti annettavaa ja tarvittavaa osaamista. Meidän politiikallamme luodaan parempaa maailmaa, ja parempaa maata asua meille kaikille.

Sille kuhmolaiselle perukassa elävälle pariskunnalle, jonka omaishoitajamies käy meidän vaaliteltalta hakemassa letun autoon vaimolleen. Sille ravintolavaunussa keskellä kirkasta päivää juttusille alkavalle kouluikäisen lapsen isälle, joka on juuri vapautunut vankilasta ja joka ei tiedä, missä ensi yönsä viettää. Sille maanviljelijälle, joka haluaa tuottaa hyvää suomalaista ruokaa ja tehdä myös ilmastotekoja. Sille ruuhkavuosia elävälle vanhemmalle, joka pätkätyökierteessä huolehtii sekä lapsiensa tulevaisuudesta että omasta jaksamisestaan.

Sille yrittäjälle, joka haluaa selvän näkymän tulevaisuuteen. Sille vanhusten kotihoidon työntekijälle, joka uupuu venyessään aina vain enemmän kroonisen työvoimapulan ja kiireen keskellä. Sille nuorelle, jonka maailma näyttää ilmastoahdistuksen syövereissä harmaalta ja pelottavalta. Sille paperittomalle maahanmuuttajalle, joka joutuu elämään yhteiskunnan varjoissa.

Ja sille hömötiaiselle, joka koittaa löytää sopivaa lahopuuta pesäpaikakseen.

Meillä on annettavaa heille kaikille.

Uskallan sanoa, että meillä on annettavaa, koska tiedän sen.

Olen ensin neljä vuotta valtuuskunnan jäsenenä ja sitten kaksi vuotta valtuuskunnan puheenjohtajana ollut tekemässä ja hyväksymässä meidän lukuisia poliittisia linjoja. Uskallan sanoa tämän, kun tunnen meidän tyyppejä – teitä – eri puolilta maata, eri järjestöistä ja yhdistyksistä ja kun tiedän sen tolkuttoman laajan osaamisen sekä siihen yhdistetyn maailmanmuuttamisinnon.

Uskallan sanoa tämän myös siksi, että olen Kainuussa vihreänä toimiessa huomannut, kuinka meidän politiikkaa todellakin tarvitaan eri puolilla maata.

Myös isojen kaupunkien ulkopuolella. Myös maakuntien Suomessa.

Työ unelman eteen jatkuu. Työ jatkuu yhdessä, koska yksin maailmaa ei saa riittävästi muutettua. Mutta yhdessä saa. Siksi yhdessä toimiminen, toistemme tukeminen ja samaan suuntaan tekeminen on mitä tärkeintä.

Työ jatkuu yhdessä sen puolesta, että me olemme merkittävä koko Suomen yleispuolue.